Wednesday 19 February 2014

Pencuri Cinta

Story 5 

Zaman Sekarang

          Sejak peristiwa dipeluk oleh Adam di parking lot membuatkan Syamil cukup berhati-hati dan cuba untuk mengelak dari berjumpa dengan Adam kerana dia tidak mahu bertemu lagi Adam.Dia sudah lama bersusah payah untuk membuang Adam dari kehidupannya dan sekarang senang-senang Adam ingin menerjah masuk dalam kehidupannya.

Selepas mandi dan sarapan pagi Syamil terus bergerak ke perpustakaan untuk mencari buku dan mungkin belajar sekejap di perpustakaan.Dia perlukan bahan untuk menyiapkan assignmentnya dan mencari rujukan untuk peperiksaan finalnya lagi 2 minggu.

Dia segera ke tempat bahan rujukan untuk perakaunan dan membelek setiap buku-buku yang berkaitan.Sedang dia mencapai buku tersebut tiba-tiba ada orang di sebelah hadapannya juga mencapai buku yang sama dan mereka sama-sama menolak buku itu ke tepi dan Syamil cukup terkejut melihat orang itu.

“Damn it “Maki Syamil dalam hati.

“Hei,Syamil la.Buat apa kat sini?”tanya Adam dengan ceria sekali.

“Huhh?Buat apa?Aku tengah memasak”kata Syamil sambil mendatar.

“Memasak?Haha.kau ni lawak la Amil”kata Adam sambil ketawa.

“Err,buku ni aku yang pegang dulu”kata Syamil sambil menarik buku itu ke arahnya.

“Eh,mana ada.Aku dulu la yang pegang”kata Adam pula.

“Aku la.Baik kau lepas”Syamil masih tidak mengalah.

“Arghh,tak ada- tak ada aku dulu”Adam masih berdegil

Tidak disangka buku-buku yang berada di tepi-tepi rak itu jatuh merundum di kaki Syamil.Syamil yang terkejut terus melepaskan buku yang dipegangnya dan Adam yang masih tidak bersedia terlanggar meja.
Serentak itu terdengar bunyi derap langkah seseorang ke rak-rak buku itu.Oh shit,pegawai perpustakaan pula.Sambil merenung tajam ke arah Syamil dan mengeleng-gelengkan kepala.

“Apa awak berdua buat ni?Tak malu ke mahasiswa bergaduh – gaduh dekat library?Dah la jatuhkan buku”marah pegawai perpustakaan itu.

“Sekarang saya nak awak susun balik buku-buku yang awak berdua jatuhkan.Faham?Jangan jadi macam budak-budak la”kata pegawai sambil berlalu pergi.

Dengan muka yang masam Syamil menyusun buku dengan pantas kerana masih tidak berpuas hati dengan Adam.Yang menambahkan sakit hatinya apabila Adam tersengih-sengih kerana berjaya dapat buku itu.

Selepas menyusun semua buku-buku yang jatuh Syamil bergegas keluar dari library.Apabila nampak Syamil keluar dari library dengan pantas Adam mengejarnya untuk bersaing keluar kerana Syamil berjalan dengan laju sekali.

“Amil tunggu la dahulu.Asal jalan laju sangat ni macam masuk olimpik je”kata Adam sambil berjalan dengan Syamil.

“Eishh,apa lagi kau nak.Jangan ikut aku boleh tak?”marah Syamil.

“Jom la pergi makan ke minum”

“Tak nak la Adam.Kau ni tak faham Bahasa melayu ke?”

“Teman aku makan sebagai kawan salah ke?”

“Kawan?”dengan sinis Syamil berkata dan berhenti berjalan.

“Ya lah,sebagai kawan.Kau bayangkan lah dah berapa tahun tak jumpa tak akan la kau tak nak langsung makan luangkan masa sikit dengan aku”kata Adam sambil mengeluh.

“Kau tahu tak sejak aku jumpa kau balik,hidup aku banyak berterabur malang sana sini.For once,boleh tak kau berambus dan blah dari hidup aku?Kau tahu tak meluat aku tengok muka kau”kata Syamil dengan tegas.

“Syamil,kenapa kau jadi macam ni?Aku hanya minta kau teman makan saja bukannya aku ajak kau pergi tempat bukan-bukan”

“Boleh tak kau jangan nak mengarut?”

“Syamil,aku hanya ajak makan saja”

“Adam,boleh tak jangan muncul dalam hidup aku.Untuk kali terakhir aku tak berminat.Assalamualaikum”

“Tapi kitakan masih kawan,kau dahulu pernah cakap dan janji”

“Huhh?Janji?kau sendiri yang dah mungkir janji.Kau lupa dulu aku pernah cakap yang perkataan kawan antara kita tak pernah wujud”kata Syamil sambil berlalu tanpa menunggu balasan dari Adam.

Adam hanya mengeluh dan melihat sahaja kelibat Syamil yang berlalu.Kenapalah Syamil marah sangat dengan dia.Tak akan disebabkan peristiawa itu yang masih dia marah?Dia pun berjalan ke keretanya perlahan-lahan.

Ada suatu benda yang dia belum sempat beritahu Syamil sebelum dia pindah sekolah.Dia nak sangat cakap tapi dia tidak mempunyai keberanian yang tinggi.Dia amat takut akibat jika dia mengucapkan perkara itu ia bakal mengubah hidupnya dan Syamil.

Dia membuka walletnya dan mengeluarkan gambar Syamil yang membuat aksi muka lucu sambil menjulingkan mata.Dia tergelak seorang diri apabila teringat peristiwa itu.Syamil,syamil.

**************

5 tahun lalu

Perlahan Adam meletakkan Syamil di atas katilnya kerana tidak mahu menyedarkan Syamil yang masih berdarah dan luka.Dia pantas membuka locker dan mengeluarkan kotak ubatannya dan mencari kapas serta ubat untuk membersihkan luka di dahi Syamil.

Adam membersihkan luka di dahi Syamil dan melegakan nafas kerana luka itu tidak dalam seperti yang disangka.Dengan pantas dia menaruh ubat dan melekatkan plaster pada dahi itu. Dia memerhatikan Syamil yang masih memakai baju melayu yang sudah kotor terkena kesan lantai di makmal tadi.

Adam mengambil keputusan untuk menukarkan pakaian Syamil tetapi dia memikirkan pula tak nampak macam pelik ke lelaki tukarkan pakaian lelaki? Geli pula nak tukar baju budak ni tapi baju dia nampak kotor. Setelah berfikir sekejap dia mengambil keputusan untuk menukar sahaja baju Syamil.

Dia pantas mendapatkan bajunya yang berada dalam locker dan membuka baju Syamil dengan berhati-hati.Dia terpegun melihat badan Syamil yang putih dan mula berdebar-debar lalu terus mengusap tubuh Syamil itu.

Gila,asal aku nak berdebar pula?dia bukannya lain jantina dengan aku.Lelaki jugak.Apa aku buat ni?Kenapa aku teruja pegang badan dia.Kenapa aku rasa lain macam pula ni.Ya Allah,apa masalah aku ni.Dia berdiri sekejap untuk ambil nafas. Sambil menutup mata dan dada semakin kencang degupan jantung dia menyarung tshirt nya pada Syamil.Fuh,lega da pakaikan sambil mengusap dadanya perlahan.Dia pantas bangun dan ingin tidur kerana jam sudah menunjukkan jam 12 malam.Dia lantas mencapai bantal dan meletakkan bantal itu ditepi katil dan terus berbaring untuk tidur kerana esok masih sekolah.

Syamil terjaga dari tidurnya pada jam 5.45 pagi dan terperasan ada tangan melingkar pada pinggangnya.Dia punyalah berdebar seperti mahu tercabut jantungnya.Ya Allah,ada jin peluk aku.Ya Allah selamatkan lah aku.Ya Allah janganlah dia nak rasuk aku.

Dia pun terus memejamkan mata sambil mulutnya terkumat kamit membaca ayat-ayat al-quran dan ayat kursi agar jin yang mengacau tidurnya itu segara berlalu dan terbakar.Apabila dia membuka mata dan terkejut jin tersebut masih memeluk pinggangnya.Ya Allah kuatnya jin ni.Dia rasa macam nak menangis kerana mula memikirkan dirinya akan dirasuk lalu menjadi sasau dan akhirnya tinggal di hospital bahagia.

Dia mula bergerak dan mengangkat tangan “jin” tersebut lalu turun dari katil.Dia ternampak bantal di lantai dan mengambil bantal lalu mengangkat bantal tersebut sambil membaca bismillah dan ayat kursi.

“Bismillah,mati lah kau wahai makhluk terkutuk!”kata Syamil sambil serentak itu menghempuk jin tersebut dengan bantal.

“Aduh,apa kau buat ni Syamil”kata jin itu.

“Huhh,jin ni tahu nama aku la.Ya Allah takutnya aku.Tak boleh jadi ni”kata Syamil sambil mengambil penyapu untuk menghempuk jin itu buat kali kedua sambil mulut terkumat kamit membaca ayat kursi.

Baru sahaja dia ingin mengangkat penyapu.Tiba-tiba jin itu menjerit.

“hoi,ni aku la Adam bangang”kata Adam sedikit bengang.

“Huhh?Adam.Apa kau buat kat bilik aku?Dan kenapa bilik aku ada satu katil sahaja?”kata Syamil keliru.

“Kau lupa ke semalam kau kena pukul dengan Akmal?”


*********************
Zaman Sekarang

Lagi 3 hari dia peperiksaan finalnya akan habis.Syukur sangat kerana dia berasa sudah tidak sabar untuk bercuti dan berehat selama 1 bulan dari buku.Sungguh tidak sabarnya rasanya untuk habis peperiksaan akhirnya.

Sepanjang minggu peperiksaan dia sehabis boleh elakkan diri dari terjumpa dengan Adam.Walaupun dia berasa sedikit serba salah dengan apa yang berlaku namun dia mengeraskan hati untuk tidak mengalah dengan Adam.

Dia mengambil keputusan untuk belajar di bilik sahaja walaupun classmatesnya ada mengajak untuk pergi ke perpustakaan untuk belajar bersama-sama.Sekarang sudah pukul 11.15 pagi hampir 3 jam lebih dia menelaah bukunya itu dan dia berhenti untuk berehat seketika dan selepas zohor meneruskan lagi dengan melihat soalan-soalan past years.

Sedang dia asyik berbaring tiba-tiba dia teringat untuk menelefon adiknya yang bongsu yang berumur 10 tahun.Dia mencapai telefon dan mendial nombor rumahnya.

“Hello.Assalamulalaikum nak cakap dengan siapa?”kedengaran suara comel seorang budak lelaki menjawab panggilan.

“Hello.Walaikumussalam.Adik,angah ini”beritahu Syamil.

“Angah?Oh,angah sihat tak?dah lama angah tak datang jumpa adik.Angah memang tak sayang adik dah”beritahu budak itu sambil merajuk.

“Mana ada lah adik.Angah sibuk,minggu ini angah exam”

“Ya lah itu”

“Adik,ayah ada ke dekat rumah?Along?Fatin dengan Tiha?”tanya Syamil.

“Ayah pergi rumah kawan.Along tiada.Fatin dengan Tiha kan sekolah asrama angah ini”marah adiknya itu.Syamil hanya ketawa kecil kerana dia benar-benar terlupa bahawa kedua-dua adik perempuannya itu bersekolah asrama.

“Dah lama..”tidak sempat adiknya menghabiskan ayat.Tiba-tiba dia terdengar suara seorang lelaki bertanya”Adik bercakap dengan siapa itu dekat telefon?”

“Adik lain kali lah angah telefon semula”kata Syamil sambil mematikan telefon dan meletakkan di sebelah bantalnya.Suara yang amat dia rindui,dia sayang dan dia sayang sampai bila-bila.Tetapi lelaki itu telah membuang dia dari hidupnya lama dahulu.Dia yakin yang ayahnya itu tidak akan memaafkannya sampai bila-bila.

Tapi sudah penat dia menjelaskan duduk perkara peristiwa hitam itu tapi ayahnya hanya mengambil keputusan menghukumnya dan malah lebih teruk dia dibuang dari keluarga.Dibuang dari keluarga?atau dia yang mengambil keputusan untuk membuang diri sendiri.Apabila dia teringat kembali apa yang berlaku perasaan sebak.hiba dan marah bagaikan bercampur aduk dalam dadanya.

“Sampai hati ayah.Sampai hati ayah.Sampai hati ayah tak percayakan Amil”bisik Syamil perlahan sambil menangis teresak-esak.

 “Sampai hati Adam,kau buat aku macam itu.Aku percayakan kau”sambil menangis Syamil berkata.

bersambung...

1 comment:

  1. jalan citer makin menarik..nice. x sabar nak tunggu sambungan dia.

    ReplyDelete