Thursday 23 October 2014

Akhirnya...

Story 2

“Aizan tunggu dulu…”lelaki itu memegang lengan Aizan.Aizan merentap pegangan itu kasar.Lelaki itu menguatkan cengkaman pegangannya.

“Lepaskan tangan aku lah bangang!”marah Aizan sambil merenung tajam wajah lelaki itu.Dia mula menjerkah lelaki itu kuat.

“Aizan tunggu dulu…”mata lelaki itu redup memandang Aizan yang sudah wajahnya sudah bertukar sedikit merah menahan marah.Aizan melarikan matanya.

Lelaki itu masih memegang lengannya kuat atau lebih tepat mencengkam.Apa yang patut aku buat?Pilihan dalam mindanya.

1)Buat-buat pengsan dengan harapan dia akan tinggalkan aku?Mesti dia angkut aku pergi klinik nanti.CANCEL.

2)Ataupun jerit minta tolong orang?Namun atas alasan apa?Mesti orang ingat aku yang gila.CANCEL.

3)Tumbuk?Erghh.Terajang ‘adik’ dia?Mandulkan dia saman aku pula.CANCEL.

4)Hempuk beg dekat kepala dia?Lepas itu lari macam atlet.YES.YES.

Ehh,bangang pula otak aku time-time macam ni.Pilihan pun macam apa dah aku tengok.

Aizan menentang pandangan lelaki itu.Buat pertama kali selepas 3 tahun,dia berusaha untuk bangkit jadi dia tak akan sia-siakan.Tanpa kata dia mengambil beg kerja lelaki itu dan menghentam kepala lelaki itu sekuat hatinya.Pegangan lelaki itu terlepas selepas menahan sakit terkena hentaman.Orang ramai yang lalu lalang di situ mula berbisik-bisik antara saru sama lain.

“Izzat anggap kau tak pernah jumpa aku…”tanpa memandang lelaki itu Aizan berlalu pergi.Dia segera masuk ke dalam kereta dan berlalu pergi.Tanpa disedari,dia menekan pedal minyak laju tanpa arah tujuan dan berhenti mengejut di tepi bahu jalan.

Dia menyembamkan mukanya di stereng kereta.Jelas di tangannya urat kelihatan menunjukkan genggaman pada stereng agak kuat.Dia mengusap wajahnya perlahan.Dia perlu bertenang.Dia perlu tenang.Relax Aizan,relax.Kau hanya jumpa dia sahaja.Kau jangan risau.Tak ada apa yang akan berlaku.Kau anggap sahaja itu permulaan untuk semua benda.Benda yang dah lama kau nantikan.

***************
Fakhrul masuk ke biliknya perlahan dan melabuhkan punggungnya seketika sebelum meruap wajahnya.Jadual yang padat membuatkan dia sedikit sibuk sehingga kekurangan masa untuk berseronok.Apabila sebut pasal seronok,baru dia teringat minggu hadapan ada fashion show week dari Gucci.

Dalam hatinya sudah terdetik untuk mencuci mata.Mana tahu kot-kot dapat yang fresh boleh buat stok geli-geli.Kalau ikut dirinya,dua-dua dia sapu lelaki perempuan.Apa yang nak takut?Dia ada duit.muda lagi,kaya pula tu.Kalau pasal dalam hal bilik tidur,tak usah cakap memang merengek lah siapa yang kena dengan dia.

Cinta?Semua itu tak penting.Yang penting pandai makan pandai simpanlah.Cuma dalam banyak-banyak dia hati dia pernah terusik sedikit sahaja oleh seseorang ketika dia belajar.Padahal,bekas kekasihnya itu tidak mempunyai keistimewaan langsung malahan kolot.Apa namanya pun dia dah lupa.Itu juga sudah menunjukkan dia sendiri tidak begitu serius dengan relationship.Baik perempuan atau lelaki semua beratur untuk menjadi kekasih dia.Jadi dia tinggal pilih sahaja.Lagipun ada sebab kenapa dia cuba untuk couple itu.

Sedang dia mengelamun,phonenya bergegar menunjukkan mesej masuk.Dia mencapai phonenya dan membaca mesej itu.

“Sayang,you tak makan tengah hari ke?Mana tahu makan tengahari kita boleh sambung sampai malam”~Najwa.

Belum sempat dia membalas mesej yang datang.Masuk lagi mesej dari nombor lain.

“Rul,mana you ni?I dah macam tunggul kayu dekat restaurant ni.I dah la tak bawak duit lebih ni.You jangan nak MALUKAN I”~Affy.Wow caps lock lagi.

“Arghh,mana satu ni yang aku nak ikut ni…”silap dia juga lupa sudah berjanji untuk untuk lunch dengan Najwa dalam masa yang sama dia juga berjanji dengan Affy,salah satu model di syarikatnya.

“Affy je la…”dia membuat keputusan dan terus keluar biliknya pantas.

******************
Izzat merenung gambar – gambar ketika dia belajar di university.Kadang kala dia tergelak sendiri melihat gambar-gambar itu..Terlampau banyak kenangan manis dan pahit.Matanya terhenti pada satu wajah yang baginya sangat ketara sekali bezanya.Adakah kerana tidak memakai cermin mata?Ataupun cara pemakaiannya?Dia sendiri tidak pasti.Cuma nampak lain dan agak berbeza.Yang menyebabkan dia yakin adalah suara dan mata itu tidak berubah.Tetap redup pandangannya.Mata Aizan yang berwarna coklat cair itu masih serupa.

Dia bangun dan bergerak ke arah tingkap.Dia merenung langit yang sudah mula bertukar wajah dan warna.Dia mengeluh perlahan.Kenangan lama bagaikan terimbau di mindanya.Dia meneguk coffee perlahan.Dia masih tidak boleh lupakan perkara itu.

Sejak tersempak dengan Aizan dia lagi banyak mengeluh.Walaupun dia tahu keluhan itu tidak berapa bagus.

“Aizan,dia tak cintakan kau.Dia nak main-mainkan kau je”pujuk Izzat untuk menghalang Aizan bermalam di rumah teman lelakinya.

“Tak aku tak percaya…”Aizan merenung wajah Izzat lama.Dia memilih untuk tidak percaya.Mungkin cinta telah membutakan hatinya sehingga lupa mana satu buruk dan baik.

“Aizan,jangan pergi…aku tak boleh jamin keselamatan kau dekat luar…aku…aku..”Izzat tidak menghabiskan kata-katanya.

“Cukup Izzat,aku tak nak dengar apa-apa dari mulut kau…”

“Aizan,aku cuma risaukan kau je…aku rasa dia main-mainkan kau.Aku baru nampak dia dengan orang lain”

“Kau siapa nak risau kan aku?Kau bukannya faham apa yang aku rasa.Lagipun kau bukan g*y…apa yang kau faham apa yang aku rasa?Apa yang kau faham?Kau tak akan faham Izzat..kau tak akan faham even aku explain dekat kau..”tengking Aizan.Izzat terdiam.Dia terdiam.Lama dia terdiam.

Sehingga sekarang Izzat masih mencari jawapan kepada soalan Aizan.”Apa yang kau faham tentang apa yang aku rasa?”Ya memang dia mengakui bahawa dia tidak faham namun tidak bermakna dia tidak boleh merasai apa yang Aizan rasa.

Aizan lebih suka mengambil jalan mendiamkan diri malahan dia seolah-olah berubah menjadi orang.Apa yang kau expect,dah 3 tahun kau tak jumpa dia?kata otaknya.Tapi aku yakin dia masih Aizan yang sama seperti dulu,hatinya meningkah pantas.Berhenti berharap lah Izzat,otaknya menghasut.

Izzat menghela nafasnya berat.Perlahan dia menghirup air kopi itu.Telinganya menangkap bunyi loceng di tekan.Dia mengerut dahinya perlahan.Baru dia teringat yang dia ada memesan set dinner untuk malam itu.Dengan segera dia berjalan ke arah pintu.

Pintu dibuka dengan perlahan.Matanya terpaku atau lebih tepat terbeliak melihat siapa di hadapannya.Kejutan apa lagi ni?Kenapa banyak sangat kejutan yang berlaku sejak dua menjak ni?Perlahan-lahan bibirnya mengukir senyuman.

Penghantar makanannya itu juga sudah ternganga mulutnya.Izzat tersenyum mesra dengan kejutan yang tidak disangka itu.


Bersambung…

p/s:Btw ada ssesipa tahu tempat nk cari gambar couple yg cute2.Please.Ketandusan gambar.Selain dr google la

1 comment: