Wednesday 19 November 2014

Akhirnya....

Story 3


Pintu bilik Fakhrul di ketuk perlahan dan terkuak dari luar.Setiausahanya masuk dan menyerahkan file yang mengandungi calon-calon yang sesuai untuk model terbaru syarikatnya.Dia meneliti setiap foto yang terkandung wajah-wajah model baru yang bakal menaikkan nama syarikatnya.

Matanya tertangkap satu wajah yang begitu mengusik hatinya.Ada 4 posisi semuanya.Renungan matanya redup.Lesung pipit yang terserlah menambah lagi kemanisan senyumannya.Kulitnya juga boleh tahan putih.Dia membaca bio lelaki itu perlahan.Matanya terpaku lama.

Dia menekan butang intercom dan memanggil setiausahanya masuk.

“Ya,En Fakhrul..?”

“Elly,arrange appointment with this model if possible at noon and prepare contract as well as anything regarding dengan commercial yang kita nak launch..”beritahu Fakhrul pantas dan Elly pula laju menaip di ipadnya.

“Ok,anything else En Fakhrul?”

“That would be enough for today and 1 more thing,if Affy call please cakap saya ada meeting ke apa..can you do that?”Fakhrul merenung Elly.Elly mengangguk pantas dan hanya tersenyum pantas.Faham dengan perangai bosnya yang bedal semua sekali.Baik lelaki or perempuan.Muak juga dengan perangai yang macam itu sebab kerap juga dia di maki oleh “kekasih” dan kekasih bosnya.

Fakhrul tersenyum lama.Nampak gayanya dia bakal dapat “permainan” baru.Yang lagi hot,mantap dan yang pasti memang hampir sempurna.Let see Fakhrul,siapa yang akan jadi toy nanti.Hidup tak sentiasa berada di atas.

****************
Aizan pantas masuk ke syarikat itu pantas.Dia memakai kaca mata hari ni.Pakaiannya simple dan masih menyerlahkan kesegakkannya.Langkahnya penuh dengan cermat dan angkuh sekali.Apa yang dia belajar dalam dunia ini,keangkuhan dan kemegahan itu perlu.Entah apa nak jadi dengan manusia sekarang angkuh-angkuh ni nak bawa ke mana?

Elly yang sudah lama menunggu kedatangan Aizan pantas menyambutnya dengan senyuman namun layanan Elly di balas dengan senyuman sinis oleh Aizan.Elly menggerutu dalam diam.Berlagak!Kutuk Elly.

“Sekejap ya,En Aizan…”

“En Fakhrul,En Aizan dah sampai…”

“Ok,panggil dia masuk…”

Elly menunjukkan pintu Fakhrul pada Aizan.Baru sahaja selangkah Aizan menapak dia berpusing memandang Elly.

“Err excuse me..coffee please, strictly latte..”kata Aizan dan melangkah masuk tanpa menunggu balasan Elly.Elly hanya mampu ternganga tidak percaya dengan arahan tadi.Apa punya attitude macam itu?

Aizan melangkah masuk perlahan.Akhirnya,Fakhrul Danial.Aizan tersenyum mesra sehingga menampakkan lesung pipitnya.Fakhrul terpana melihat senyuman itu.Aizan sudah tergelak dalam hati melihat Fakhrul gabra.Well,janganlah terkejut sangat.Ini Aizanlah.Aku bukan Aizan yang dululah.

“Hmm..hmm…jemput duduk En Aizan…”Fakhrul berdehem banyak kali sebelum memberi arahan untuk Aizan duduk.Tidak tahu kenapa Aizan mempunyai daya tarikan yang menarik.

“Tq.Panggil Izan ja…”kata Aizan sambil melabuhkan punggungnya perlahan.Dia menanggalkan kaca matanya dan merenung tajam wajah Fakhrul.Kali ini cuba bermain mata pula.Saja menimbulkan suasana yang tegang antara mereka.

Fakhrul berdehem lagi.Entah kenapa hatinya berdegup kencang.Sebelum ini tidak pernah dia berasa sebegini rupa.Renungan Aizan bagaikan menelanjangi dirinya.Mata yang berwarna coklat cair itu masih galak memandangnya.Pandangannya juga redup.

“Ermm..baiklah Izan,saya dah go through your profile including your study and I just wanna ask a few question just to clarify certain things..it state here yang you study dekat University XXXX..kenapa you tak kerja guna your degree?By all means why you were study like 3-4 years and just that? ”

“Actually,saya dah lama nak terjun dalam dunia modeling,so degree itu macam hadiah untuk my parents..and actually I already working after right my graduation and to be honest that is not my passion”

“And you actually already a model,and I already saw a few of your work,why do you still need this job?”

“Sebab saya dah lama nak stop untuk jadi model runway,and try another working experience which is still under the same field..”

“By the way dulu saya pun belajar di university yang sama dengan awak..”beritahu Fakhrul.Aizan hanya tersenyum..arghh,sejak bila Fakhrul ni jadi membosankan?Dia merungut-rungut dalam hati.
Fakhrul sekali lagi terpana.Damn he’s hot.Hatinya berkata.Dalam mindanya sudah terbentang luas rencana-rencana untuk menakhluk lelaki di hadapannya.

“Hmm,baiklah kalau tak ada apa-apa lagi,boleh kita proceed dengan sign up contract?”tanya Fakhrul.Aizan mengangguk lagi sambil mencari-cari mata Fakhrul.Fakhrul bangun dan bergerak ke arah cabinet biliknya dan mengeluarkan file.

Dia membelek seketika dan menyerahkan pada Aizan.Aizan menyambut dan mengambil kesempatan untuk memegang tangan Fakhrul dan mengusapnya perlahan.Fakhrul pula tersentak dengan sentuhan itu.Aizan hanya tersenyum sahaja melihat gelagat Fakhrul.Fakhrul,fakhrul sejak bila kau jadi macam ni?dia tergelak dalam hati.

Aizan membaca contract itu pantas dan meneliti setiap butiran di situ.A little tip,for those yang sebelum sign contract read ALL sentence even a single word,apa benefit yang dia janjikan and apa peraturan yang boleh membatalkan kontrak.Itu penting walaupun orang cakap dia skema baginya apabila melibatkan jumlah,harta,perniagaan ketelitian dalam membaca dan membuat contract is crucial. If necessary, ask them question repeatedly. 

Setelah meneliti dan bertanya soalan,akhirnya Aizan menurunkan tandatangannya dan menyerahkan kembali pada Fakhrul.

“Ok,En Aizan that would be all for today..”beritahu Fakhrul.

“Baiklah En Fakhrul,Izan sahaja encik,I’m officially your model”kata Aizan sambil tersenyum lagi.Aizan bangun dan meletakkan tangannya di atas meja sambil membongkokkan dirinya sedikit .Wajahnya rapat dengan wajah Fakhrul.

“And if you ada soalan…”belum sempat Fakhrul menghabiskan ayatnya Aizan sudah merapatkan wajahnya.

“If,saya ada soalan atau kekeliruan saya akan tanya En Fakhrul personally....”lembut Aizan berkata sambil menggerakkan jarinya ke muka Fakhrul.Fakhrul sudah tidak tentu arah dan jantungnya mula berdegup kencang.Muka Aizan juga merapati muka Fakhrul.Hidungnya hampir berlaga dengan hidung Fakhrul.Tangannya mendarat lembut di muka Fakhrul.

“Ada nasi kat tepi bibir En,dari tadi saya nak buang.Maafkan saya”kata Aizan seraya membuang nasi itu dan menunduk sikit sebelum keluar dari bilik.Dia berpusing sambil tersenyum sinis.Seronok kerana berjaya mempermainkan Fakhrul.Fakhrul,fakhrul itu baru sikit.Baru nak mula.Sejak bila kau lemah ni?

********************
Seminggu yang lepas

“Kau dah la lambat Izan,eee stress aku tahu tak?”Syafika sudah mula membebel.Syafika dah macam nak mati ke diri,dengan nak hantar pesanan lagi,ambil pesanan lagi.Pekerjanya boleh pula sampai 4 orang cuti serentak.Macam nak gila dia dari pagi tadi.

“Ala..Fika sorry lah,aku ada hal tadi..”kata Aizan sambil memujuk Syafika yang sudah mula menunjukkan tanda-tanda ingin mengamuk.Syafika masih diam.Dia bukan marah sangat dengan Aizan,dia marahkan pekerjanya.Namun Aizan lah yang terkena tempiasnya.

Aizan mengeluarkan moist chocolate cake dari beg kertas yang di bawa tadi.

“Fika aku ada cake yang sedap ni,semalam aku buat..kau tak nak ke?”Aizan bertanya sambil mengoyangkan cake di hadapan Syafika.Masih diam.

“Ok,tak nak tak apa.Sedappppnya..kek ni…”kata Aizan lagi.Syafika berpusing dan merampas kek di tangan Aizan.

“Buruk siku.Bak sini…sebagai denda kau kena hantar delivery ni”kata Syafika memasukkan makanan-makanan yang siap di bungkus itu ke dalam beg kertas.Aizan mengangguk dan membiarkan Syafika menikmati kek itu.

Aizan menghidupkan enjin sqooter ego berwarna putih itu.Walla.Ini Aizan lah.Haha.Lagi satu kebetulan delivery makanan itu dalam kawasan taman sahaja.So jangan nak berat tulang dengan naik kereta ja.

Aizan meneliti jam di tangannya,masih awal lagi dan membaca seimbas lalu alamat itu tanpa meneliti nama yang tertera.Baginya cukuplah panggil encik ataupun puan,itu pun dah cukup baik dari dia panggil hoi.

Sampai sahaja dia menekan punat loceng perlahan.Rasanya tak perlu nak tekan loceng sampai sepuluh kali.Sekali dua tu memadai lah.Tidak lama selepas itu tuan rumah itu membuka pintu perlahan dan mulutnya ternganga luas.

Matany terbeliak luas dan membaca balik nama yang tertera.

“Izzat Syafiq”.Damn.Damn.Macam mana aku boleh tak perasan.Rasanya macam bangang pula.Izzat hanya tersenyum manis melihat wajah Aizan di hadapannya.Aizan sempat meneliti Izzat yang memakai baju tanpa lengan dan sweatpants berwarna kelabu.

“Ehemm..ehmm…makanan Encik dah sampai…”kata Aizan sambil memaksa wajahnya untuk senyum.Izzat bagaikan ingin tergelak melihat wajah Aizan yang berpura-pura senyum.Izzat masuk ke dalam rumahnya tidak mempedulikan Aizan yang masih berdiri tegak di pintu rumahnya.

Idea nakal datang laju dalam minda Izzat untuk mengenakan Aizan.Dia bersandar di meja makannya.

“Apa kata awak masuk dulu ambil duit dari saya dalam rumah,tak manis tau bagi duit depan muka pintu”

“Err…encik saya nak cepat…maafkan lah saya..”Aizan masih mengekalkan senyuman palsunya.Kalau tak fikir ni regular customer Fika da lama aku baling kasut ni.

“Ermmm…nanti saya fikir..”Izzat meletakkan jarinya di mulut dan berpura-pura untuk berfikir sejenak.Mukanya berkerut seolah-olah memikirkan benda yang rumit.Kacaknya,Aizan sempat memuji.Damn.damn..kenapa aku puji dia pulak.Aizan,aizan bangun  jangan tidur….

“Tak nak…awak kena masuk juga…”kata Izzat sambil meletakkan duit di celah seluarnya.Aizan bagaikan tidak percaya mendengar jawapan dari mulut Izzat.Rasa macam nak tempeleng je si Aizat ni.

Aizan berpusing sebentar untuk mengumpulkan ‘sisa” tenaga.Ok,izan..tak apa masuk je kan lepas tu kau rampas duit dia and kau chow lah,as simple as that..yes!!Aizan masuk perlahan dan meletakkan makanan itu di atas meja.

Izzat menghulurkan duit pada Aizan.Baru sahaja tangan Aizan ingin mengambil,Izzat kembali menyorokkan duit ke belakangnya sambil menjelirkan lidah pada Aizan.Aizan hampir tersembam ke lantai.Dia merenung tajam ke wajah Izzat.Ok,nak main-mainkan..ok kita tengok siapa yang kalah nanti.

“Izzat baik kau bagi duit sekarang….”dia masih cuba merampas dari Izzat.Izzat menghalakan duit itu ke atas.Aizan terkapai-kapai untuk mencapai.Izzat yang masih galak mempermainkan Aizan sempat menoleh wajah Aizan yang bersemangat untuk merampas duit.Dia baru terperasan yang Aizan memegang tangan dia.Wajah Aizan hampir dengan wajahnya.Pandangan mata Aizan yang sentiasa redup membuatkan dia tidak terdiam tanpa kata.

Aizan mula memijak kaki Izzat.Izzat yang hilang keseimbangan akibat pijakan Aizan mula jatuh ke lantai.Aizan yang tidak sempat mengimbangkan badannya mula jatuh bersama.Muka Aizan tersembam dan bibirnya hampir menyentuh bibir Izzat malahan boleh kata tidak sampai satu inch.Jantung Izzat mula berdegup kencang.Tidak pernah dia berasa sebegini rupa apabila bersama Aizan dahulu.Entah kenapa dia berperasaan begini?

Bibir mereka hampir bertaut.Hampir lagi.Makin hampir.


Bersambung….

2 comments:

  1. i think anda dah pandai handle gaya bahasa anda

    walau aku bkn pakar, tapi bait ayat ang mmg sedap weh dibaca, compare ur previous story,kali nih sgt best

    ReplyDelete
  2. @bukankosong tq so much..haha..masih nak improve...tq for support

    ReplyDelete