Friday 14 February 2014

Pencuri Cinta

Story 4 

5 tahun lalu

“Aku ada idea!”jerit Akmal dengan kuat.Ketiga-tiga sahabat baiknya itu memandang ke arah Akmal menanti idea yang bakal keluar dari mulutnya.

“Apa dia Akmal?”tanya Adam tidak sabar.

dengan serius berbisik dengan Adam.Terbeliak mata Adam sambil menolak kepala Akmal dengan muka yang bengang.

“Gila.Apa kau ingat mamat nerd tu bangang ke?idea tak boleh pakai betulah.Kau ni aku cakap bodoh kau terasa”marah Adam yang bagaikan tidak percaya dengan idea yang dirasanya paling bebal pernah dia dengar sepanjang dia hidup.

“Alah,Dam aku bukannya suruh kau baik betul-betul main-main saja.KIranya macam jadi hero la”Akmal mengemukakan teorinya.Kawan-kawannya yang lain mula mengangguk tanda dia sudah mendapat persetujuan hanya tinggal Adam sahaja.Dalam diam dia mula menyusun agenda sendiri untuk mendapatkan apa yang dia hajati.

“Aku risau lah,benda-benda yang tak masuk akal  ni susah lah wei”Adam masih membantah kerana dia masih rasa idea itu sangat tidak masuk akal.

“Asal pula?Bukannya kau baik betul-betul pun.Dam,ini lah peluang yang kita nak balas perbuatannya itu.kau dah lupa macam mana dia buat hidup kau rosak 2 bulan lepas?”

“Betul tu Adam.Apa yang cuba kita nak buat dengan apa yang kau nak balas ni kira sikit tahu.Patutnya kau support la member sikit nak tolong kau”hasut kawan-kawannya yang lain.

Mendengar Akmal mengungkit kisah itu terus hatinya menjadi panas dan terbakar.Nafsu dendamnya mula membuak untuk membalas segala perbuatan Syamil itu.Syamil memang patut mendapat balasan yang setimpal.

Adam ingin bersetuju tapi dia keberatan.“Ok,aku setuju”kata Adam dengan suara lemah.

Akmal tersenyum kerana jeratnya sudah mengena.Lama sudah dia menanti peluang ini.Kali ini bukan setakat retak tapi dia akan menghancurkan terus.

“Ok,ini plan dia”beritahu Akmal.Kawan-kawannya yang lain hanya mengangguk dan bercakap sedikit sambil memberi sedikit cadangan untuk menyedapkan lagi plan mereka dan kadang kala mereka ketawa kerana tidak sabar untuk melaksanakan rancangan mereka itu.

Adam melangkah masuk ke kelas Syamil dari pintu belakang dan kebetulan kelas sudah kosong kerana jam sudah menunjukkan waktu pukul 5.30 petang menandakan semua pelajar sudah mula balik dari blok akademik.

“Hai,Syamil.Assalamualaikum”panggil Adam sambil duduk di atas meja berhadaoan dengan meja kelas Syamil.

Terkejut dengan sapaan itu Syamil mengangkat muka dan tersentak apabila Adam menegurnya.Kebiasaannya teguran Adam berserta makian yang percuma dan kata kata kesat.Cuma hari ini dengan lembut dan bersahaja tanpa gesaan marah.

“Waalaikumussalam”jawab Syamil sambil teragak-agak.

“Kau tengah buat apa?Study ke?”tanya Adam.

Buta ke apa? Tak nampak aku tengah kemas buku .Maki Syamil dalam hati saja la.“Tak,just kemas-kemas tempat aku belajar”.

Suasana menjadi sunyi kerana masing-masing tidak tahu topik apa yang sesuai untuk mereka bincang atau sebenarnya mereka tidak pernah berbincang atau berborak.

“Kau nak makan dengan aku tak?”

Gila betul.Fikiran Syamil sudah mula berserabut dan keliru.Dia salah dengar ke?

“Ok.sekarang pelik.Adam apa sebenarnya kau nak ini?”terus Syamil berterus terang tanpa berselindung

“Aku saja ajak kau makan”

“Tapi kau tak pernah pun selama ini nak ajak makan dengan aku and even kau tak pernah pun bercakap baik dengan aku.Sekarang?Kau demam ke?”tanya Syamil lantas bangun dan meletakkan tangannya di atas dahi Adam.

Tersentak Adam dengan tindakkan Syamil dan mula mendongak melihat tapak tangan yang putih itu terletak elok di atas dahi Adam.Lama dia merenung wajah itu sehingga jantungnya mula berdebar.Bangang,asal nak berdebar pulak.Gila.

“Tak demam pun.Dah la Adam kau tak payah nak merepek.Hentikan perbuatan kau”

“Aku cuma nak berkawan dengan kau itu pun salah ke?”

“Berkawan?Haha.Kau dan aku?Kau buat lawak yang memang tak lawak ke?”

“Aku tak main-main lah Amil”

“Apa kau panggil aku?”mata Syamil mula menjengil kerana ibu dan ayahnya sahaja yang memanggilnya sebegitu rupa.

“Amil.Asal tak boleh ke aku panggil kau macam tu?nama jugak kan”

“arghh,stress bercakap dengan kau”rungut Syamil lagi

“Aku serius nak berkawan dan aku nak minta maaf sebab buat dekat kau macam-macam.Aku cuma dalam keadaan tertekan waktu itu”

“Huh?”dengus Syamil sambil bangun untuk meninggalkan kelas.

“Amil,tunggu dahulu.Aku tak habis bercakap lagi”panggil Adam sambil menarik tangan Syamil.

“Jangan pegang-pegang!Ingat aku tunggul ke?Mangkuk betul”marah Syamil.

“Mangkuk?aku yang handsome ini kau panggil mangkuk.Cuba la panggil benda-benda ok sikit macam brad pitt ke?kellan lutz ke”kata Adam.Syamil merentapkan tangannya dari pegangan Adam dan melangkah keluar dengan pantas.

“Jangan ikut aku.Apa lagi kau nak.Jangan nak menyusahkan hidup aku boleh tak?”rungut Syamil sambil memandang Adam yang mengekorinya lagi.

“Selagi aku kau tak setuju makan malam dengan aku,aku akan ikut kau ke mana sahaja termasuk dalam tandas dan lain-lain”kata Adam sambil tersengih-sengih gatal.

“Ha ha ha.Kau buat lawak ke?”kata Syamil dan berhenti ketawa apabila melihat Adam masih serius.Ok kau tak gelak,maknanya kau serius”Syamil dengan perlahan berkata.

“Jadi setuju atau tidak?Yang pastinya jawapan dia mesti setuju”

“Suka hati saja paksa orang.Kau ingat kau siapa nak paksa-paksa aku?Aku tak nak la Adam”

“Asal pula tak nak?aku nak ajak makan pun tak boleh ke?”

“Apa motif kau?”

“Tak ada motif apa-apa lah”

Setelah berfikir sejenak dan menimbang beberapa hal “Aku setuju tapi first and the last la”kata Syamil akhirnya.
“Oh.Aku pasti ini yang pertama tapi bukan yang last”

Akhirnya mereka berdua bergerak bersama-sama untuk menunaikan solat asar dahulu dan terus ke dewan makan.Tanpa sedar aksi-aksi mereka di ambil oleh seseorang yang mempunyai niat tidak baik.

*******************
Zaman Sekarang

Syamil berjalan pulang seorang diri untuk ke asramanya kerana Hisham sudah balik lebih awal untuk pergi ke koperasi.Sedang dia berjalan seorang-seorang di blok akademik sambil melihat jam di tangan sudah menunjukkan pukul 11.20 pm tiba-tiba dia mendengar seperti ada orang mengekorinya dari belakang.

Dia berpusing ke belakang untuk memastikan sama ada terdapat orang mengikutinya atau tidak.Sunyi tanpa kata dan seram.Dia bergerak ke hadapan sedikit untuk mematikan perkara itu.Apabila dia berpusing semula alangkah terkejutnya dia apabila melihat orang yang dia tidak sangka ada disitu.

“Akmal”perlahan dan tersekat-sekat Syamil menyebut.

“Hai Syamil”perlahan Akmal menyapa sambil tersengih memandang Syamil.

“Ap..apa kau nak?”tersekat-sekat Syamil bertanya pada Akmal.

“Kau tahukan apa salah kau dekat group aku.Haha.”kata Akmal sambil tergelak-gelak.

Syamil mula terundur dan ingin lari namun dengan pantas Akmal memegang lengan Syamil dan menolak Syamil ke pintu di makmal itu.Berdentum bunyi badan Syamil berlanggar dengan pintu.Syamil mengambil begnya lalu menghentak ke muka Akmal sehingga berdarah bibir Akmal dan mengambil kesempatan untuk lari.

“Sial punya budak!”marah Akmal.

Akmal mencekak kolar baju melayu Syamil dari belakang dan menariknya kembali lalu menolak Syamil ke pintu dan menumbuk perut Syamil sekuat hati.Syamil terduduk menahan sakit yang amat.Tidak cukup dengan tumbukkan Akmal dengan pantas memegang kepala Syamil dan menghantuk kepala Syamil ke pintu makmal.

Darah mula mengalir perlahan di dahi Syamil.Akmal mencengkam muka Syamil dan berbisik sesuatu di telinga Syamil sehingga mata Syamil terbeliak bagaikan tidak percaya dengan apa yang didengarinya.

“Lepaskan aku la bodoh!Kau ingat aku ni apa?”Syamil berkata dengan perlahan kerana tidak tahan sakit di perut dengan darah sedikit mengalir di dahinya.

“Aku tak akan lepaskan kau setelah apa yang kau buat tapi sebelum tu biar aku berseronok dengan kau dulu”kata Akmal sambil tersengih-sengih.

Akmal menolak Syamil ke lantai dan duduk di atasnya serta mencengkam lengannya kuat.Syamil sudah mula menggelabah dan ketakutan sehingga terlupa kesakitan di dahinya.Akmal mula mendekatkan mukanya pada muka Syamil.

“Hoi kau buat apa tu?”jerit satu suara dengan kuat.
Akmal dengan pantas bangun dan berlari dari kawasan itu dengan pantas. Syamil memusingkan kepalanya memandang ke arah orang yang menyelamatkannya sambil terbaring kaku di lantai.

“Ad..Adamm.To..tolong aku”kata Syamil.Adam memangku kepala Syamil.

“Syamil,syamil.Bangun Syamil”panggil Adam panik sambil menepuk-nepuk muka Syamil.

Adam memangku kepala Syamil dan mencempung badannya lalu berjalan ke arah asrama mereka mengikut jalan belakang kerana tiada orang dan lebih cepat untuk sampai.Nasib baik Syamil ini jenis yang kecil orangnya jadi mudah lah Adam untuk mengangkat .Mungkin malam ni Syamil terpaksa tidur di biliknya.

“Apa kau buat ni Adam.Turunkan aku.Aku boleh jalan sendiri”kata Syamil lemah sambil membuka mata kerana terasa badannya di angkat.

“Adam.Turunkan aku”kata Syamil lagi sambil menepuk dada Adam perlahan.

“Kau bising aku turunkan kau dekat sini biar tergolek”kata Adam sedikit marah.

“Orang nak tolong diam saja la”rungut Adam lagi

Apabila terdengar perkataan tergolek terus Syamil mendiamkan diri dan terpaksa bertahan dengan situasi yang ada sekarang.

*******************
“Ok kelas,make sure submit your assignment and your group name for error in finance on Thursday before 1 pm.Just drop your task in the box that I provided in front of my romm.Ok?”Dr.Zahira mengingatkan pelajarnya sebelum keluar dari dewan kuliah.

Farhana mula bangun dari tempat duduknya dan berjalan ke tempat Syamil dalam dewan kuliah itu.

“Syamil, syamil ermm kumpulan awak untuk error in  finance tu dah cukup ke?”tanya Farhana sambil berjalan menuruni tangga dewan kuliah.

“Belum lagi,lagi seorang sepatutnya.Kenapa?Awak tak ada kumpulan ke?”tanya Syamil sambil memandang tepat ke muka Farhana.

“Erm,kalu awak tak keberatan lah”balas Farhana lambat-lambat sambil menundukkan muka kerana malu Syamil memandang wajahnya lama.

“Boleh saja.Nanti apa-apa saya sms awak balik ya?”

“Ok.Tq Syamil”kata Farhana sambil tersenyum.Terserlah lesung pipitnya di pipi kanan.

Farhana menuruni tangga yang terakhir dengan muka ceria kerana dapat satu kumpulan dengan Syamil.Siapa yang tidak mahu satu kumpulan dengan budak lelaki yang rajin dan baik macam Syamil.

Tapi pada hakikatnya Syamil seorang yang pendiam dan jarang senyum.Jadi kebanyakkan orang akan menanggap Syamil itu menakutkan dan agak sombong padahal Syamil pada pendapatnya amatlah peramah kalau rapat dengannya.

“Hoi minah,asal senyum-senyum sorang-sorang macam orang gila?”sergah Nadiah

“Mana ada lah.tak nampak aku tengah tengok fon ni?”dengan kelam kabut Farhana menjawab sambil buat-buat menelek handphonenya.

“Ala,macam aku tak tahu kau suka dapat satu group dengan Syamil.Aku dah cakap dia ada pakai minyak guna-guna untuk Tarik perhatian kau.Hahaha”kata Nadiah sambil tergelak besar.

“Kau ni gila la Nadiah”kata Farhana sambil mengeleng-geleng kepala.Mereka berdua berjalan sambil tergelak-gelak.

Bersambung...












1 comment: