Monday 4 August 2014

Pencuri Cinta

Story 16

5 tahun yang lalu

Syamil membuka matanya perlahan-lahan.Kepala dia berasa sangat sakit.Dia mengerling ke arah pinggangnya yang di peluk seseorang.Dia mengangkat tangan itu perlahan.Dia menoleh dan terkedu melihat Adam tidur di sebelahnya dalam keadaan yang tidak ada sesuatu yang menutupinya.

Dia cuba membuka kakinya.Bahagian kangkangnya terasa sangat perit dan pedih.Dia memandang lagi.Ada kesan tompokan yang kering.Kepalanya sudah berdenyut-denyut.Melihat keadaan remukkan cadar dan beberapa kesan di situ dia yakin sesuatu telah berlaku.

Syamil memandang Adam yang sedang enak tidur.Adam..adam apa kau dah buat pada aku ni?Syamil berkata dalam hati.Dia bangun perlahan-lahan dan hampir terjelepuk jatuh dari katil.Rasa perit dan sakit sudah tidak dipedulikan lagi.Dia mesti lari.Mesti.

Dia menahan teksi dengan segera apabila nampak di tepi jalan.Dia sudah tidak peduli lagi.Beg pakaiannya juga di tinggalkan.Dia sudah tidak peduli.

Pemandu teksi itu sudah naik risau melihat anak muda di belakangnya itu dari tadi menangis tidak henti-henti.Sayu dia melihat budak lelaki di belakangnya itu masih tersedu-sedan menangis walau kadang-kadang dia pelik ada juga lelaki yang cengeng.

Syamil mengesat kasar air mata yang masih berair.Berhentilah mengalir.Berhenti.Namun matanya tetap berdegil.Perasaan sebak dan pilu di dalam hati sudah tidak mampu digambarkan lagi.Dia menanggalkan cincin dan jam tangan pemberian Adam.

“Bodohlah nangis..”katanya perlahan sambil mengesat air matanya kasar.

Kenapa mesti sedih?Kau bukan ada apa-apa dengan dia.Kau bukannya boleh mengandung pun kalau kau buat banyak kali pun.Kau hanya hilang teruna sahaja.Sekali je pun.Lagipun kau patut bersyukur sekurang-kurangnya Adam yang ambil.Dah lah tak payah sedih.Tak guna kau sedih.Bisikan jahat itu terus menghasut Syamil agar tidak berasa salah dengan apa yang berlaku
.
Tapi aku bukan macam itu.Aku ada maruah.Aku hargai maruah aku.Aku bukan murah.Walaupun aku macam ni tak bermakna aku murah.Tidak ada siapa yang akan hargai maruah kita melainkan diri kita sendiri.Jawab Syamil perlahan dalam hati.Dia mengesat air matanya kasar.

“Sampai hati Adam..sampai hati kau buat aku macam ni”katanya dengan penuh sebak.Sepanjang perjalanan dia hanya mendiamkan diri.Memandang ke arah luar dengan harapan yang tinggi bahawa ini semua hanya mimpi namun realitinya tidak.Dia tak bermimpi.

Sebaik sampai sahaja di rumahnya,dia masuk ke dalam rumah dengan langkah yang longlai.Dia ternampak ibu dan ayahnya sedang duduk di luar rumah sambil minum petang.Dia merapati mereka dan bersalaman dengan ibubapanya.

“Amil kenapa ni?”tanya Pn Saleha lembut.Dia pelik melihat anaknya itu seperti berduka.Ada masalah kah?Kenapa anaknya pulang seorang diri?

“Tak ada apa-apa la ibu.Amil tak sedap badan sangat”kata Syamil lembut cuba menyembunyikan suaranya serak.

“Amil..”lembut Pn Saleha memanggil.

“Nanti kita cerita boleh tak bu?Amill..”suaranya sudah mula pecah dan matanya berkaca.Dia bergerak masuk ke dalam rumah dengan langkah yang lemah.Celah kelangkangnya masih perit dan pedih di tahan agar tidak nampak aneh di hadapan ibubapanya.

Syamil meninggalkan ibubapanya dan masuk ke dalam biliknya pantas.Dia mengunci pintu.Syamil terduduk di belakang pintu.Dia terduduk di situ meratapi nasib diri.Apa aku nak buat?Macam kalau orang lain tahu?Macam mana?Apa patut aku buat?

Dia bangun dengan longlai.Kelangkangnya masih perit.Dia tidak mahu berfikir lagi.Dia dah tak boleh nak berfikir.Dia menanggalkan pakaiannya 1 persatu lalu membaluti badannya dengan towel.Dia masuk ke dalam bilik air.Dia membuka pili air dan membiarkan dirinya di basahi air.

Dia pantas menggosok badannya kasar.Dia berharap dengan mandi itu dapat mengeluarkan kotoran atau lebih tepat saki baki Adam yang ada padanya.Dia mengambil sabun dengan banyak.Dia menyapu seluruh badannya.Dia menyental badannya.Tidak cukup dengan itu dia ingin mengambil berus untuk ‘mencuci’ dirinya.
Tangannya terhenti seketika.Dia menarik nafas perlahan.Dia meletak kembali.Dia menyapu lagi.Dia menggosok badannya lagi.Dia berharap kotoran itu hilang.Dia terduduk di lantai bilik air sambil menangis lagi.Dia berasa kotor sangat.Dia benci.Dia benci benda tu.Dia bangun menghadap cermin melihat kesan merah pangkal lehernya.Begitu juga di bahagian dadanya.

“Kenapa kau buat aku macam ni Adam?Kenapa Adam?Aku percayakan kau”dia menyembamkan mukanya ke lutut.

Selepas mandi,dengan segera dia berbaring di atas katil dan berharap semua ni tidak berlaku.Dia tidak mahu balik sekolah.Dia takut.Macam mana dia nak berhadapan dengan semua tu?Dia menghabiskan cutinya di rumah dan dia mematikan telefon bimbitnya.

*****************
5 tahun yang lalu

Adam menekan-nekan butang keypad handphonenya.Rasanya sudah berpuluh kali dia menghantar text pada Syamil.Namun tiada satu pun di balas.Perasaan risau dan tertanya-tanya dalam hatinya sudah tidak dapat di bendung lagi.Banyak benda yang ingin di sampaikan pada Syamil.

Amil,kenapa kau tak angkat call?Kenapa tak balas sms aku?Amil,please.Dia sudah mengusap mukanya perlahan sambil mengeluh berat.Dia pasti ada sesuatu yang berlaku.Melihat kesan remukkan pada cadar dan beberapa tompokan.

Dia juga sempat melihat beberapa kesan merah di lehernya.Mujur juga ibubapanya tidak banyk bertanya.Atau mungkin mereka tidak kisah?

Ada juga dia bertanya kepada Akmal.Namun kawannya itu juga tidak tahu.Akmal juga mengakui dia juga pass out semalam.

Minggu lalu

“Ada nampak Syamil tak mal?”tanya Adam sambil memegang kepalanya yang masih sakit.Dia mengerang sedikit kerana sakit.

“Ada,tadi dlm pukul 6 dia ada datang bilik aku.Merayu-rayu.Menangis-menangis.Dia bagi aku suatu cawan.Aku tanpa fikir minum je la.Pagi itu aku tengok dia dekat sebelah aku.Aku…aku..aku..nak cerita pun malu Adam..”

“Kenapa Mal?Kenapa?Apa yang kau buat dekat dia?”tanya Adam sambil merenung tajam ke arah Akmal.

“Aku…aku….aku…Bukan salah aku Dam.Dia yang datang menyerah.Lepas tu,dia yang bagi aku minum.Aku dah tak ingat apa-apa.Aku dah agak memang budak itu sahaja nak kenakan kita.Jahanam betul la”kata Akmal mengapi-apikan Adam.Muka Adam sudah merah padam.

“Tak..tak..Syamil bukan macam itu”kata Adam sambil menggeleng kepalanya.Tak,tak aku tak percaya.

“Kalau kau tak percaya..tanya yang lain-lain”kata Akmal sambil menunjuk pada kawan-kawan mereka yang lain.

“Betul ke?Aku tanya betul ke???”tengking Adam kuat.Ada yang berubah air muka dan tidak kurang juga ada yang menundukkan kepala tanda bersalah.

“Tak..aku tak percaya.Aku kenal dia”kata Adam lagi.

“Adam,dah jelas.Tak payah lah buang masa kau nak ingat budak macam itu”

“Kita kenal dia dari….”

“Dia tak sama dengan Syamil yang kita kenal dulu..dia lain Adam.Dia dah lain”

“Tak..aku tak percaya.Ni semua salah kau Akmal…”kata Adam sambil mencekak kolar baju Akmal.

“Adam..sabar Adam.Ni bukan salah kita.Salah budak itu.Dia sahaja nak main-main kan kau”cucuk Akmal lagi.Adam melepaskan cengkamannya perlahan-lahan.Dia seperti ingin menangis.

“Cuba kau tanya senior yang lain berapa ramai lagi yang dia dah layan”cucuk Akmal lagi.Dia pasti kali ni mesti ada yang tertusuk jarum.Dia yakin.Betapa kejam hatinya sebagai seorang manusia.Dendam yang menghancurkan kasih sayang yang seharusnya ada dalam hati setiap insan.

Adam memejam matanya perlahan.Dia tidak tahu.Dia takut untuk mengakui hakikat itu.Tapi hatinya tetap mengatakan bahawa Syamil bukan begitu.Dia mesti mendapatkan penjelasan dr Syamil.

*****************
5 tahun yang lalu

En Syazwan menoleh ke arah anaknya itu.Syamil banyak termenung.Syamil yang berubah jadi pendiam.Jarang tersenyum.Lebih banyak mengeluh.Kadang-kadang dia perasan anaknya itu mengesat mata seperti baru lepas menangis.

Hatinya berat mengatakan bahawa sesuatu yang buruk sudah berlaku pada anaknya.Sikap anaknya yang terlampau berahsia dan tidak suka membuka mulut tentang masalah kadangkala membuat dia risau.
Menguatkan lagi telahannya apabila Syamil mengatakan ingin bertukar sekolah.Sekolah yang luar dari negeri kelahirannya.Kalau dulu dia bersekolah luar daerah sahaja.Dia ada bertanya namun anaknya itu hanya mengunci bicara.Katanya lagi bagus di sabah dan sarawak.Kalau tak ada,Syamil ingin pergi ke Australia untuk bersekolah disitu bersama ibu saudaranya.

Selepas seminggu kejadian itu,Syamil sudah nekad untuk berpindah sekolah.Dia membuka telefonnya dan beberapa panggilan dari Adam dan juga mesej.Dia tidak membaca dan terus menekan “delete”.

Dia menelefon Hisham.Dia nekad.Dia mesti buat.Dia tahu dia membuat keputusan bodoh.Biarlah dia jadi bodoh.Bodoh kerana meletakan harapan.

“Assalamualaikum.Hisham ni aku Syamil”

“Walaikumussalam.Aku tahu Syamil.Haha”kata Hisham sambil ketawa besar.

Syamil hanya tersenyum sikit.”Sham,boleh tak kau datang kat rumah aku dalam tengah hari?”pinta Syamil.

“Ok boleh,nanti dah nak sampai aku mesej kau dulu”

“Ok”kata Syamil mematikan panggilan.Sambil menunggu Hisham datang dia mengemas biliknya sedikit.

Selepas solat zohor,Hisham datang dan Syamil mengajak dia masuk bilik.Dia mengeluarkan 1 kotak kecil dan meletakkan pada tangan Hisham.

“Tolong pulangkan pada Adam”

“Kenapa kau tak pulangkan sendiri?”tanya Hisham pelik.

“Aku dah pindah sekolah Sham”

“Pindah?tapi kenapa?kenapa tiba-tiba ni?”

“Aku rasa tak dapat suaikan diri la”

“Huhh?da setengah tahun tak dapat sesuaikan diri?”tanya Hisham lagi.Dia dapat berasa ada sesuatu yang berlaku tapi Syamil tidak bercerita.

“Yups.Aku tak boleh sesuaikan diri”

“Syamil,jangan tipu aku.Aku tahu ada benda yang berlaku”kata Hisham sambil merentap kasar lengannya.

“Tak ada apa-apa la Sham.Serius.Aku ok je”cuba melepaskan pegangan tangan Hisham.Dia memalingkan mukanya dari Hisham.

“Syamil.Kau tipu.Kau tak ok”

“Aku ok la.Tak ada apa-apa.Da pukul berapa ni?nanti lambat pula”

Hisham merenung Syamil tajam.”Syamil kau tak ok!”Hisham hampir menengking Syamil.

“Aku ok Sham.Aku ok laaa.Kenapa kau tak paham aku cakap ni?”tengking Syamil bersama air mata yang di tahan dari keluar.

“Syamil..mil”dia mengendurkan suara apabila melihat pelupuk mata Syamil bergenang air mata.

“Aku..aku..aku tak ok Hisham.Aku tak ok.Aku tak ok…”kata Syamil penuh hiba dan sebak.Perasaan sebak begitu menyesakkan dan menggebu dalam dada.Suaranya hampir pecah dan serak.

Hisham merapati Syamil.

“Jangan rapat dengan aku.Jangan..jangan”kata Syamil menangis teresak-esak.Dia mengesat air matanya kasar.

“Syamil apa yang berlaku?kenapa kau macam ni?”

“Dia buat benda tu dekat aku.Aku tak pernah rela.Aku rasa kotor sangat.Sampai hati dia buat aku macam tu.Aku..aku..”kata Syamil lagi.

Hisham merapati lagi dan menarik Syamil ke dalam pelukkannya.Syamil hanya diam.Dia membalas pelukan Hisham dengan harapan agar keperitan hidupnya berlalu pergi.

********************
Zaman sekarang

Syamil mengambil bungkusan dari pejabat kolejnya.Dia tidak pernah ada membeli barangan online atau meyuruh sesiapa mengirim barang padanya.Keinginan membuka itu meruap-ruap.Sebaik sahaja dia sampai di bilik dia mengoyak bungkusan itu dan pelik melihat ada 1 pendrive dalam ruangan kotak itu.

Dia pantas membuka laptop dan mencucuk pendrive itu.Dalam pendrive itu terdapat 1 video.Video apa?tanya Syamil dalam hati.

Dia menekan video itu dan tersentak melihat siapa dalam video itu.Adam dan dia.Mereka sedang…sedang.Dia membiarkan ayatnya tergantung.Dia tahu bila video itu.Dia pasti dimana tempatnya.

Dia pantas menutup laptop itu dan menutup matanya rapat.Siapa yang ada video itu?Siapa yang rakam?Akmal?Adam?kawan-kawan Akmal?Dia bagaikan ingin menjerit.Kenapa?Kenapa semakin dia ingin melupakan benda-benda yang mengaibkan dirinya 5 tahun lalu semakin ada orang ingin membukanya kembali.Adakah Akmal?Kenapa mesti selepas 5 tahun?Kenapa?

Dia bagaikan terbayang peristiwa sewaktu malam itu.Dia bagaikan terdengar suara-suara Akmal,Adam dan kawan-kawan terbahak-bahak ketawa melihatnya.Dia menutup telinga.Dia bagaikan terdengar-dengar suara Akmal dan Adam bersilih ganti.Dia menutup  mata dan telinganya.Tak,tak..aku tak dengar!Syamil berkata dalam hati.Apabila dia membuka mata dia bagaikan ternampak Akmal mendekatinya bersama satu benda di tangan.Berbisik sesuatu di telinganya.

Dia merapatkan lututnya ke dada.Dia bagaikan terasa seperti tangannya terketar-ketar.Dia cuba bangun dari tempat katilnya.Syamil berasa bagaikan nafasnya tersekat-sekat.Di hadapannya terdampar imej Adam pula cuba merapatinya.Dia berasa seperti melayang.Dia menghampiri meja belajarnya.Dia mencari ubatnya.Tapi ubatnya tiada di situ.Dia berasa badannya lemah.

Dia pantas mengambil telefon dan cuba mendial no telefon Adam.Belum sempat dia menekan butang dial,dia sudah tidak ingat apa-apa.

********************
5 tahun lalu

“Abang…abang..”jerit Pn Saleha kuat dengan tangan yang terketar-ketar.Hampir pecah dadanya melihat gambar-gambar itu.Ya Allah apa yang berlaku pada anaknya.Dadanya berasa sesak dengan tiba-tiba.

En Syazwan pantas mendapatkan isterinya dan mengambil sampul surat berwarna coklat itu.Hampir terbeliak matanya melihat gambar-gambar itu.Dia ingin menidakkan gambar itu tapi yang jelas itu sudah terang.

Hatinya menjadi lagi pilu melihat isterinya yang sudah menangis tersedu-sedan.Dia lantas mendapatkan isterinya itu.

“Abang…kenapa Amil buat kita macam ni?Sanggup dia malukan kita.Tak cukup ke apa yang kita bagi?”tanya Pn Saleha dengan suara yang serak dan perasaan sebak menusuk di dalam hatinya.Syamil,kenapa buat ibu macam ni?Syamil tak sayangkan ibu ke?Syamil.

Sebaik sahaja sampai waktu tamat sekolah,Syamil terus masuk ke dalam rumah dan perasan ketegangan wajah ibu bapanya dan juga terdapat 1 sampul surat berwarna coklat di atas meja.Dia pun merapati mereka berdua.Tanpa amaran,ayahnya membaling sampul itu dan berterabur semua isinya di lantai.Gambar?tanya Syamil.

Syamil menunduk dan mengutip setiap gambar.Dia tersentak dan terkejut.Terketar-ketar dia mengambil gambar itu.Gambar yang sungguh mengaibkan.Gambar dia dan Adam berpelukan tanpa seurat benang pun.Ya Allah dugaan apakah ni?Syamil bagaikan ingin meraung sahaja melihat gambar itu.

“Ayah..ibu..Syamil boleh jelaskan”kata Syamil sambil memandang ayahnya.Sepanjang hayatnya hidup inilah kali pertama dia melihat wajah ayahnya yang tersangat kecewa dan dukacita.

“Ayah tak tahu apa silap ayah.Ayah tak tahu nak cakap apa..Syamil fikirlah sendiri.Sebab ayah dah penat nak fikir.Dan penat”kata ayahnya pilu.Ibunya sudah mula menangis teresak-esak.

“Ayah..ayah tolonglah…ayah”kata Syamil sambil merayu memegang tangan ayahnya.Dengan lemah En Syazwan menepis.

Hampir pecah dadanya melihat gelengan ayahnya bersama sedikit air mata yang hampir menitis.Dia menangis lagi.Ayah..ayah.

Ayahnya masuk dalam bilik bersama ibunya.Sepanjang hari dia mengurungkan diri dalam bilik.Keesokkan harinya dia keluar dari bilik dan ingin turun bersarapan.Baru sahaja dia ingin melabuhkan punggung,terus sahaja ayah dan ibunya bangun tanpa sebarang kata.Tanpa sepatah kata.

Sewaktu hendak ke sekolah,ibunya mengurungkan diri dalam bilik.Pendek kata ibu dan ayahnya membuat dia seperti tidak wujud seolah-olah dia tidak pernah berada dalam rumah.Dia seperti orang gila di rumah sendiri.Baginya ini lebih teruk dari kena pukulan ayahnya dulu,kerana dia tahu apabila ibubapanya mendiamkan diri bermaksud mereka sudah tidak mempedulikannya lagi.

Sama juga sewaktu petang dia baru sahaja ingin menolong menyiram pokok bunga dan berbual dengan ibunya,namun dengan pantas ibunya masuk kedalam tanpa kata.Apabila dia cuba berbual ibu bapanya langsung tidak menyapa atau membalas.Memandangnya juga tidak.

Dia seperti ingin menangis.Dia tiada tempat untuk mengadu atau meluahkannya.Dia tidak tahu pada siapa harus dia bergantung.Beginikah pengakhiran dia sebagai seorang anak.Dosa tidak berpehujung.Derhakakah dia?Tapi bagaimana kalau itu bukan silapnya?Atau silapnya sebab mengikut Adam?


Dia tidak tahu.Dia sudah tidak boleh berfikir.Dia sudah penat.Dia sudah tidak mampu untuk berfikir.Dia sudah penat yang amat.

bersambung....

6 comments:

  1. citer ni best.. ada kekuatannya yg tersendiri. teruskan usaha... kalau boleh letakkan lebih emosi dalam dialog...baru best.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq.Indeed.Aku sendiri rasa cm kurang emosi dlm dialog.Kena belajar lg ni

      Delete
  2. baru start baca cerita nih...best bro..:)

    ReplyDelete