Friday 25 April 2014

Pencuri Cinta

Story 12

Zaman Sekarang

Dia mendongak sedikit dan perlahan-lahan mencium dahi Adam bersama air mata yang menitis.Selepas itu perlahan-lahan mencium pipi Adam lama.

“Aku minta maaf sebab sayangkan kau.Aku minta maaf sebab pernah percayakan kau.Aku minta maaf Adam”sambung Syamil sambil mencium dahi Adam semula sebelum bangun untuk keluar dari bilik.

Tanpa Syamil sedar rupa-rupanya Adam mendengar setiap patah yang terkeluar dari mulut Syamil.Adam menarik tangan Syamil dan menolaknya ke atas katil.

“Ad..adamm”Syamil yang tidak bersedia itu terjatuh atas katil Adam.

“Shhhh..diam”Kata Adam sambil meletakkan jari di mulut Syamil.

Adam mendekatkan mukanya lagi pada muka Syamil dan mencium mukanya dengan tenang.Syamil hanya mampu mendiamkan diri dan cuba untuk menepis muka Adam itu.Adam memegang tangannya dan meletakkan di katil.

Syamil hanya diam menanti tindakan Adam yang seterusnya.Adam membaringkan kepalanya di dada Syamil sambil memeluk tubuh Syamil dengan erat.

“Aku tak akan lepaskan kau lagi lepas ni..aku tak akan tinggalkan kau lagi”kata Adam sambil memejamkan matanya.

Syamil terkedu dengan kata-kata Adam dan mengesat sisa air matanya tadi.’Adam kenapa kau buat aku macam ni?’

Dia membalas pelukan Adam dan tertidur sehingga pagi keesokkan harinya.

****************
Zaman Sekarang

Akmal memandang handphonenya dan membelek gambar Syamil yang berada dalam telefonnya.Teringat kembali peristiwa di parking lot.Dia tersenyum sinis apabila teringat kembali peristiwa itu.Dia memegang bibirnya yang sedikit pecah terkena penangan Syamil.

Boleh tahan jugak penangan Syamil.Tak sangka dah berubah jadi makin ganas.Tak macam dulu Syamil yang lemah,layu dan yang menarik perhatian dia Syamil makin comel.

Huhhh?Maaf.Perkataan maaf tak wujud dalam kamus hidup aku.Kata Akmal seorang diri.Syamil,syamil masih naïf lagi kau macam dulu?

Tak sangka juga tujuan dia datang hanya untuk mengambil sepupunya untuk balik kampong sama-sama tapi lain pula yang dia dapat.Dia tak akan lepaskan peluang yang ada sekali lagi.Dia akan pastikan sahaja untuk mendapatkan Syamil dalam genggaman dia dan musnahkan hidup Adam selama-lamanya.

“tok..tok”

“Lama dah ke kau tunggu Mal?”

“Tak ada lah,sekejap aja Ana.Masuklah dah petang ni”

Farhana hanya mengangguk dan meletakkan begnya di pintu belakang.Opahnya demam,rindu nak tengok cucu sulung perempuan dalam keluarga mereka.Opah,opah.Ngomel Farhana dalam hati.

Sewaktu masuk dalam kereta,Akmal sempat menjeling handphone di tangan Farhana dan terperasan gambar Syamil di screen lock handphone sepupunya.

“Siapa tu Ana?”

“Oh.Tak ada siapa-siapa.Kawan je”Kata Farhana perlahan sambil tersipu-sipu malu.

“Kawan?Kalau kawan tak akan lah sampai screen lock fon pun letak.Hahaha”

“Whatever,Akmal.Dah laa jalan la”

Dalam kepala Akmal sudah mula menyusun rancangan dengan teliti dan tinggal perlu jalankan sahaja dengan menggunakan Farhana sebagai senjata utama.

Farhana hanya terdiam dan tersenyum dengan penuh lirih sekali.Peristiwa seminggu lepas terbayang di minda
.
“Syamil,saya ada perkara nak bagitahu awak”

“Ya?Apa dia ana?”

“Saya..saya..”merah sudah muka Farhana menahan malu.Tapi dia nekad untuk memberitahu Syamil kerana dia tidak tahan melihat Syamil melayan perempuan lain lebih dari dia.

“Kenapa ni Ana?”Syamil sudah berubah risau.

“Saya sebenarnya suka dekat awak”kata Farhana perlahan.

Syamil terkedu mendengar pengakuan Farhana.”Ap..apa awak cakap Farhana?”

“Saya suka dekat awak”

Syamil hanya terdiam dan tidak mampu berkata apa-apa.

“Aw..awak tak boleh suka saya,Ana”

“Kenapa?Apa kurangnya saya?”

“Awak tak boleh paksa orang untuk suka awak Ana.Apabila melibat hal hati dan perasaan”

“Tapi mesti ada sebab kenapa awak tolak saya”

“Saya terpaksa Ana.Saya minta maaf”

Mata Farhana sudah mula basah dan bagaikan tidak percaya dirinya di tolak mentah-mentah sebegitu rupa.Dia memejamkan mata sambil menahan air mata dari mengalir.

“Baiklah Syamil,cuma saya ada satu permintaan.Boleh awak sayangkan saya sebagai kawan lagi?”tanya Farhana sambil menahan sendu dalam suaranya.

Syamil memandang Farhana dengan tajam.

“Saya..saya..tak..”

“Saya cintakan awak ,tapi saya hanya minta awak sayangkan saya sebagai kawan.Tu pun tak boleh ke?Teruk sangatkah saya ni Syamil?”Farhana sudah mula menangis teresak-esak.

Farhana mengesat air matanya dan menutup handphonenya sambil memejamkan mata.Nampak macam dia terdesak sangat ke?dia rasa tak,sebab dia tahu dia tak boleh buat apa-apa apabila perkara yang melibatkan hati dan perasaan.

***************
5 tahun lalu

Sedang Syamil mengelap dada Adam tiba-tiba pintu bilik Adam terbuka dan mereka memandang ke arah pintu dan terkejut melihat gerangan manusia di situ.

“Apa yang korang buat ni?”

Syamil yang terkejut dengan sapaan itu tanpa sengaja membaling kain lap itu ke muka Adam.Adam hanya mengeluh dan mengalihkan kain yang kena pada mukanya itu.

“Aku…”baru sahaja Syamil ingin berkata-kata,Akmal memintas dengan pantas.

Akmal memandang dengan penuh curiga dan seperti susah untuk percaya apa yang berlaku“Oh,aku ingatkan apa tadi”kata Akmal sambil tersenyum sinis memandang Syamil.

Syamil hanya mendengus dan berjalan keluar dari bilik Adam dengan pantas.

“Apa kau nak ni Mal?”tanya Adam dengan suara mendatar.

“Jadi tak plan kita nak jalan-jalan time cuti ni?Jangan cakap kau marah aku lagi sebab benda tu”

“Nanti,aku fikir dulu”

“Huhhh?Jangan cakap dengan aku,kau dah suka dekat Syamil”dengan sinis Akmal berkata

“Apa kau merepek ni Mal?”kening Adam berkerut tanda tidak suka perkara itu di sebut oleh Akmal.

“Kau ingat aku tak nampak macam mana kau pandang dia tadi?”Akmal terus menggasak Adam.

“Mana ada.Aku cakap tak.TAK!.Aku tak suka dia dan aku tak akan pernah suka dia.Aku benci DIA.Benci dia.AKu suruh dia buat tadi pun sebab nak tunjukkan yang dia patut tunduk dengan aku.Kau faham tak?”kata Adam sambil menengking.

Syamil yang baru ingin masuk terkedu mendengar jeritan Adam.Tunduk pada Adam?

“Adam,adam..aku dah lama kenal kau Adam”

"Kau jangan nak mengarut boleh tak Mal?"

“Adam,ni air kau..aku balik dulu”kata Syamil sambil menahan rasa sebak dalam hati dan terus berlalu meninggalkan Adam dan Akmal.

Muka Adam berubah pucat dan berharap agar Syamil tidak mendengar percakapannya.

“Syam..Syamil..aku tak ber…”tapi Syamil sudah meninggalkan bilik itu.

Kau bodoh Syamil.Kau bodoh.Kau leka dalam perasaan kau sendiri.Syamil berkata pada dirinya sendiri.

“Arghhhh,kenapa aku nak sedih pulak?aku bukan ada apa-apa dengan dia pun”kata Syamil memujuk diiri sendiri sambil memegang kepalanya.

Dia berhenti jalan dan menarik nafas sedalam-dalamnya.Jujur dia tak dapat menipu.Dia memang terasa dan sedih apabila mendengar ayat  Adam.Ayat Adam yang membuatkan dirinya betul-betul rasa sedih dan sebak adalah apabila Adam mengatakan.

“AKu suruh dia buat tadi pun sebab nak tunjukkan yang dia patut tunduk dengan aku”

Ya.Dia memang betul-betul sedih.Dia bersungguh terhina dan rendah diri.Dia melepaskan keluhan perlahan-perlahan.Tiba-tiba dia berasa ada tangan memegang bahunya.Bulu romanya naik serta merta.

“Syamil,kenapa sorang-sorang kat sini?”

********************
Zaman Sekarang

Syamil menggosok mukanya perlahan dan menguap luas.Dengan mata yang tertutup dia meraba-raba katil untuk mencari handphonenya untuk melihat jam.Tangannya berhenti di suatu tempat.Kenapa keras je ni?Sejak bila tilam aku jadi macam batu ni?Dia meraba-raba lagi.Ehh,kenapa ada tangan ni?

Dia perlahan-perlahan membuka mata dan terkejut melihat mukanya di dada Adam.Dan tangan kirinya berada dekat..dekat….dekat…

Dia cuba bangun dengan pantas tapi Adam menarik dia ke dalam pelukan dengan kejap.Kini dia tidak dapat bergerak dan dengan selambanya Adam menarik tangan Syamil dan mengesat mulutnya yang sedikit meleleh air liur.

Syamil sudah mula geli-geliman.Adam menyambung tidurnya semula dan Syamil sudah mula gelisah.Dia nampak mata Adam bergerak-gerak.

“Adam,bangunn sekarang!!Kau jangan nak pura-pura tidur pulak eh”Syamil memarahi Adam.

“Apa..bising-bisng pagi-pagi?”

Bersambung……

1 comment: