Tuesday 21 July 2015

Equality ??

Selamat malam.Actually aku nak cakap pasal topic ni dah lama but hold dulu because aku rasa benda ni agak heavy untuk di ceritakan.As it's stated in the title equality.If I not mistaken,in June this year,dah legalize same-sex marriage yg in my opinion quite worldwide kan.

Aku tertarik dengan 1 tweet ni di mana there's a girl(A) cakap :

"I don't mind if you're gay,lesbian and muslim because that's your own matter but stop saying being lbgt is acceptable in Islam because you're spreading wrong information"

And then ada reply (B)

"It's hard act not to mind if you're gay and muslim"

Pada pendapat aku,aku setuju jugak dengan apa yg si reply tu because somehow kau tak boleh pretend yang kau ok with this issue even kau kadang-kadang just nak bagi opinion sebab awal-awal dah kena bash.

Even kau ACT NOT TO MIND pun tak boleh nak buat apa tah lagi accepted.Especially if kau duduk dalam negara yang conventional thinking or strictly not familiar with taboo issue. I'm not saying yang kita suppose to be support benda ni sebab kita sendiri sedar benda itu memang haram kan?Faham kan benda yang haram tetap haram.Itu betul,tepat sekali.

Aku setuju jgk pendapat si A tu juga sebab kadang-kadang orang pandai kita ni macam yang kita terlampau desperate sangat nak berboyfriend/girlfriend or kita confirmlah akan rampas bf/gf diorang if kita admit yang kita ni tak straight.I mean what the hell bitch?Ingat aku terdesak sangat,ingat aku ni tergedik-gedik sangat nak kejar jantan sana-sini tanpa ada arah tujuan hidup.Wake up!!Aku pun ada benda lain nak buat selain dari fikir benda-benda macam tu.

Just pemikiran mereka terlampau kepada yang kita confirm menjijikan,so jaga bf.gf elok-elok nanti kena kebas pula.The way they treat us to yang menyebabkan kadang-kadang kita rasa lagi bagus berpura-pura or hidup dalam keadaan discreet sampai bila-bila.

p/s:Boleh share any thoughts :)

5 comments:

  1. People always get the wrong meaning of the words 'equality'....equality bukannya bermaksud boleh berkahwin sesama jenis macam kat US tu.That terms tak boleh apply kat Malaysia nie.

    Bg Amir equality kat malaysia nie lebih kepada tiadanya penindasan dan to be treat as a second class citizen base on your sexuality.

    Sebagai contoh, jika seorang nyah diberi peluang kerja tanpa diskriminasi adalah lebih baik dari biarkan mereka menjadi pekerja seksual.

    Ini sekadar pandangan Amir. Mgkn betul...mgkn tak...:-)

    ReplyDelete
  2. Senang cerita macam ni lah. Kalau pun same-sex marriage sah di dunia, kita tanya diri kita semula adakah di akhirat benda tu sah? Seorang muslim itu sepatutnya beriman. Benda ni seiring. Maknanya Islam dan Iman datang sekali (together with Ihsan).

    Salah satu iman yg ada enam pecahan itu ialah percaya pada hari akhirat. Maksudnya apa-apa yg kita buat dekat dunia ni, kita perlu timbang tara kehidupan kita di akhirat kelak. Kalau benda tu bawa kesusahan kepada kita, kita cuba untuk tidak buat, kita kawal.

    Pada pandangan aku, selagi orang yg claim diri dia tidak straight ni does not act upon it (maknanya selagi dia tidak engage dengan sexual activities yg 'luar biasa' ni), inshaAllah tak sepatutnya jadi masalah. Lagipun brotherhood tu asalnya halal je. Yg jadi lain tu bila ada unsur-unsur seksual betul tak? Sama je dengan hetero couples. Memang lah lelaki perempuan dijadikan untuk each other tapi selagi belum kahwin, hubungan tu tetap tidak halal. Benda ni sama je.

    Setiap manusia ada cabang nak buat benda yg tidak halal. Tapi yg membezakan kita semua ialah antara kita tewas dengan nafsu (nafsu ada banyak jenis) atau kita lawan habis-habisan. Jadi bagi aku tak patut ada perkara seperti 'menyembunyikan sesuatu yg haram/berdosa' sebab dosa ni memang patut biar antara kita dengan Tuhan saja.

    Tetapi bila kita dah terbuat, ketahuilah bahawa Allah itu Maha Pengampun. Yang orang nak mengata atau kerja nak judge apa yg kita buat tu, mungkin dia belum betul-betul faham apa yg kita lalui (mungkin juga tak faham konsep Islam sebenar).

    Kesimpulannya, tepuk dada, tanya iman. Sorry comment panjang. And maaf kalau aku terlukakan hati sesiapa atau ada salah cakap. Aku pon faham situasi ni hehe...

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Erm..bg DH, masing-masing ada pandangan dan pendapat yang tersendiri berdasarkan pemikiran mereka. Yang penting saling hormat menghormati satu sama lain.

    ReplyDelete
  5. Equality tu susah nak dicapai bila one group sbg cth hetero claiming particular rights adalah hak mereka shj iaitu hak utk berkahwin. This of course based strongly on religion dn tradition. Jd bile homo menuntut hak yg sama (cth hak berkahwin ni la kan) golongan hetero merasa yg hak mereka itu td dicabuli sbb perkahwinan itu ada unsur2x religion (yg mostly menolak homosexuality.)

    Balance of rights btw these 2 groups bukannye senang. Apakah kriteria utk sesuatu golongan itu utk mendapat hak yg sama? Kalau ko tgk movie Ted 2 (yer movie ni sengal sbb byk sgt ckp kotor) tp ada scene dlm movie tu yg cuber defines who entitle to human rights, antaranya apabila sesuatu makhluk itu mempunyai emotion. Kalau based on this argument solely, payah jugak sbb selps golongan homo menuntut hak adekah golongan lain spt pedophile dn mrk yg mengamalkan bestiality juga akan dibenarkan utk mendapat hak yg sama. Pjg aku merepek tp kira argument on equality ni sgt2x la pjg lebar utk dihurai..

    ReplyDelete