Sunday 27 September 2015

Takut Kahwin??

Assalamualaikum.Selamat Petang.

Recently,aku ada beberapa baca beberapa article regarding on fear of commitment,fear of getting married,being in relationship atau GAMOPHOBIA.  Perkataan Gamophobia itu sendiri datang dari Greek which mean Gamos membawa maksud marriage dan phobos maksud fear.

Orang yang ada gamophobia mostly memang bila dengar pasal kahwin pun dia dah tak suka and dia  macam geli. Bila dengar pasal kahwin je memang anti-gila.Dia macam pantang kalau ada orang kenen-kenenkan dia dengan someone.Macam pelik dengar bunyi macam ni.Honestly,this is my first time dengar pasal benda ni.Sadly,I don't have any friend encountered this phobia.Mereka lagi prefer untuk hidup single and tak nak ada commitment dengan siapa-siapa.

Sebab-Sebab :

In past mungkin that person having an intense negative experience pasal marriage especially parents yang bercerai berai or ada yang ayah dia tinggalkan mak dia bertahun-tahun(gantung tak bertali). So that kind of experience somehow contributed for developing this kind of phobia.

Symptoms Gamophobia :

Actually, people yang experienced Gamophobia ni memang akan display symptoms yang memang diorang tengah ada disorder ni.

  • Macam takut or tak suka bila orang cakap pasal kahwin
  • Seboleh-bolehnya dia akan avoid topik pasal kahwin semua ni
  • Dari dulu sampai sekarang diaorang dah didik diri mereka bahawa perkahwinan ni benda yang teruk
Macam orang yang kita sendirikan,korang rasa kita fear of marriage ke? Because somehow mungkin kita takut nak kahwin sebab takut rahsia hitam kita terbongkar(possibly). I honestly don’t think yang you guys fear of commitment or in relationship sebab ramainya je yang ada boyfriend bagaikan?Macam aku sendirikan just paranoid nak having relationship but not fear with marriage malahan aku sangat suka tengok orang kahwin (hahaaha).My opinion,aku rasa Lgbt people tak termasuk dalam golongan gamophobia sangat.

Korang also realize kan yang even dia tu gay/less/bi ke orang tu sendiri boleh develop homophobia dalam diri dia...

p/s:Story 10 in progress.Busy week.Busy with task :)



1 comment:

  1. Aku takut nk kawen,sebab aku x minat perempuan..tapi kalau kawen dengan lelaki,aku rela!

    hehe

    ReplyDelete