Monday 6 April 2015

Pengalamanku ??

Sebenarnya dah lama nak cerita dan share pasal benda ini cuma masih tak kesampaian hajatnya. Sepanjang aku jadi penulis ni(amboi ayat minta kaki gila!) aku rasa macam hidup aku ni bermakna and at somehow aku rasa happy sebab aku ada something nak share dengan readers.

Especially time aku tulis cerita/novel/ aku rasa macam watak-watak tu menceriakan hidup aku sebab aku rasa macam aku boleh feel benda tu,aku cuba selami watak tu and paling aku suka bila aku cuba berada dalam watak tu.To be honest sepanjang aku menulis cerita ni banyak benda yang aku lalui kadang-kadang kau rasa macam watak tu hidup and serious macam creepy kan dengar?

Sepanjang aku tulis cerita,pergerakan keyboard aku pun ikut rentak cerita tu contohnya bila sampai part sedih aku sendiri rasa benda tu and tiba-tiba jari aku tekan keyboard jadi macam slow. Sebenarnya tulis cerita ataupun cerpen yang berkisahkan kehidupan manusia ni agak mencabar sebenarnya.

Benda itu tak semudah macam tulis ikut sedap and then the end yesss,happy ending.Pada pendapat aku,sebagai writer kau kena connect the dots every single thing yang kau tulis and try untuk cari logical path untuk buat cerita.Ya,mungkin ada orang akan cakap cerita kita suka hati lah nak logic ke tak.Betul,tepat sekali.Tapi sebagai writer kita seboleh-bolehnya nak bagi feelings dekat reader supaya boleh bayangkan every single thing dalam cerita tu.

Belum lagi masuk bab writer's block,to be honest aku tulis cerita ke dua "Akhirnya.."banyak sangat writer block start dari story 2 sampai sekarang.Dia macam idea tak ada,kalau ada pun macam serba tak kena.At some point aku dah tulis story 6 tu sampai nak tbc(to be continued) aku padam semua sekali sebab aku rasa macam tak kena tak ada feel,aku tak boleh nak reconnect dengan story2 before this.

Aku cuma berharap agar writer's block aku ni tak lama.Dah berbulan jugak.Cuma aku nak sampaikan yang aku suka menulis sebab itu salah satu cara aku express tentang perasaan aku,keinginan aku,apa yang aku pendam sebab bila aku dah tulis aku rasa macam half beban aku dah hilang even benda tu tak selesai lagi.

Btw aku nak ucapkan tahniah pada bloggers yang sentiasa menceriakan blog aku dengan post korang,cerita-cerita anda semua. cc :Sharky , Shazz , Gibbs , Nuqman , Fir,Putera dan yang lelain tak tak tertag(jgn sedih ye awak2..hahaa)

p/s: doakan saya dapat idea yang best2 ye

No comments:

Post a Comment